آرشیو اسفند ماه 1401

ارائه مطالب علمی،تخصصی و عمومی در مورد فولاد و آلیاژهای آن

لبه های کویل استیل

۳ بازديد

لبه های کویل فولاد ضد زنگ 304 چیست؟



لبه های کویل فولاد ضد زنگ 304 چیست؟

لبه کویل یک ظاهر لبه بدون تراش بعد از نورد گرم یا سرد و فرآیند بازپخت است. در فرآیند تولید کویل، معمولاً یک خط سوراخ نامنظم در لبه حدود 10 تا 15 میلی متر باقی می ماند.

مقدمه

کویل استنلس استیل در صنایع مختلف و ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و آینده روشنی در بازار دارد. همانطور که می دانیم کلاف استنلس استیل با نورد و کشیدن نوار فولادی به شکل کلاف با سطح مقطع دایره ای و قطرهای متفاوت ساخته می شود. عوامل زیادی بر کیفیت کویل های فولادی ضد زنگ تأثیر می گذارد، مانند فرآیند تولید، انتخاب مواد و فناوری پردازش. بنابراین، اگر می خواهید کویل های استنلس استیل را با قیمت پایین تر و کیفیت بالا و خدمات خوب از تامین کنندگان خریداری کنید، ابتدا باید بدانید که چگونه کویل های فولادی ضد زنگ طبقه بندی می شوند و چه پارامترهایی بر کیفیت آنها اثر دارد.

مراحل انتخاب یک کویل فولاد ضد زنگ

اول از همه، شما باید یک تامین کننده قابل اعتماد را انتخاب کنید که بتواند محصولات کویل استنلس استیل 304 با کیفیت خوب را با قیمت های رقابتی ارائه دهد. سپس می توانید تا رسیدن به توافق با آنها در مورد قیمت و سایر شرایط مذاکره کنید. ثانیاً باید بررسی کنید که آیا این تولیدکنندگان تجهیزات پیشرفته تولید را دارند یا خیر، زیرا اگر تجهیزات پیشرفته ای برای تولید انواع کویل از جمله کویل های فولادی ضد زنگ نداشته باشند یا اگر ظرفیت تولید آنها محدود باشد، عرضه با کیفیت بالا برای آنها مشکل خواهد بود. تامین کننده ای در ارجحیت قرار دارد که توانایی تولید محصولات با قیمت های رقابتی در تمام طول سال را داشته باشد. ثالثاً بهتر است خودتان به کارخانه آنها سر بزنید و خودتان خط تولید و انبار را چک کنید. اگر بتوانید فرآیند تولید و تجهیزات تولید آنها را بررسی کنید عالی خواهد بود. زیرا برای شما بسیار مهم است که بدانید آنها چگونه کیفیت را از ابتدای فرآیند تا تحویل کنترل می کنند.

 

کویل استیل 304

 

لبه کویل فولاد ضدزنگ

لبه کویل یک ظاهر لبه بدون تراش بعد از نورد گرم یا سرد و فرآیند بازپخت است. در فرآیند تولید کویل، معمولاً یک خط سوراخ نامنظم در لبه حدود 10 تا 15 میلی متر باقی می ماند. لبه شکاف یا برش بدین معنی است که تولید کننده تا چه حد خط سوراخ نامنظم را روی دستگاه برش خود کوتاه کرده است. در ذیل انواع لبه های کویل بیان شده است.

لبه استاندارد

یکی از کویل های پر کاربرد در صنایع، استفاده از خطوط برش با لبه شکاف شماره 3 می باشد. لبه شکاف شماره 3 دارای سوراخ جزئی است اما برای اکثر کاربردها قابل قبول است. در فرآیند تولید این کویل، از دو فرز استفاده می شود که یکی از فرزها بین نوارها به طور متناوب به همراه نوار بالا می رود و فرز دیگر در جهت دیگر ورق کویل به سمت پایین حرکت می کند. برای برش‌های باریک، می‌توانیم کویل ها را با چرخاندن نوار به سمت پایین یا بالا بکشیم. لبه شماره ۳ لبه شکاف (اسلیت) نیز نام دارد.
در حالی که همیشه هدف تولید کنندگان تولید محصول با حداقل سوراخ، خم و موج است، ممکن است کاربردهایی وجود داشته باشد که برای تولید لبه‌های متفاوت یا اصلاح شکل اضافی نیاز به لبه‌های فولادی ضد زنگ داشته باشند. اگر فرآیندها یا محصولات شما نیاز به لبه بهتری دارند، لبه های فولادی ضد زنگ شماره 3 برای شما مناسب است.

دبر زدایی

بسیاری از تولیدکنندگان این توانایی را دارند که سوراخ هایی را که معمولاً با یک کلاف شکاف مرتبط است را بردارند. این لبه به عنوان لبه جدا شده، لبه ایمنی یا لبه شماره 5 نامیده می شود. جدا کردن لبه ها همچنین ویژگی های شکل را بهبود می بخشد و نواری با خمیدگی کمتر و موج کمتر و همچنین فرز کمتر ایجاد می‌کند. لبه شماره 5، لبه جدا شده یا لبه ایمنی نام دارد.
فولاد ضد زنگ سیم پیچ شکافی در کاربردهای متعدد و متنوعی نظیر موارد زیر استفاده می شود.
-    تجهیزات لبنیات
-    ماشین های شیردوشی
-    لوله های ثابت
-    تجهیزات شیمیایی
-    آسترهای قیف زغال سنگ
-    صفحه فیلتر چاه نفت
-    درام حمل و نقل
-    بشکه های آبجو
-    مخازن تحت فشار
-    اواپراتورها
-    کویل های خنک کننده رگ های برودتی
-    اتصالات و شیرآلات بهداشتی
-    قطعات کوره
-    مخروط های تلویزیون
-    طاق ها
-    ماشین آلات تنباکو
-    تزئینات و قالب گیری خودرو
-    تزئینات و تجهیزات آشپزخانه
-    زیپ

 

کویل استیل 304

 

لبه های اسکیت شده

تولیدکنندگان همچنین می‌توانند لبه‌های اسکیت شده را تهیه کنند. این نوع لبه، لبه‌ای است که با ماشینکاری نوار تولید می‌شود. لبه‌های اسکیت شده می‌توانند شامل 1# مربع، 1# گرد، 4# گرد یا لبه‌های خاص مانند لبه‌های Vee و لبه‌های مرکب باشند. انتخاب بهترین محصول به نوع نیاز مشتری و دقت کار وی بستگی دارد.

برخی از لبه های اسکیت شده به شرح زیر است:
تمام فرآیندهای لبه بندی شکل نوار را بهبود می بخشد. نوار فولادی ضد زنگ که جدا شده و پوسته‌زدایی شده باشد، صاف‌تر بوده و موج کمتری دارد. تمام کویل هایی که روی لبه ها اجرا می شوند را می توان به عنوان کویل های سنتی "پنکیک" از بازار تهیه کرد. کویل های نوسانی یا تراورس به چندین سیم پیچ کوچکتر اجازه می دهند تا به هم جوش داده شوند و به طور یکنواخت مانند رشته بادبادک پیچیده شوند. این اجازه می دهد تا کویل های بزرگتر به سادگی به کیفیت لازم برسند. کویل های بزرگتر به معنای تعویض کویل کمتر، کارکرد طولانی تر و ضایعات کمتر است.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی
.

تعریف و کاربردهای کویل استیل 304

۷ بازديد

کاربرد کویل فولاد ضدزنگ 304



کاربرد کویل فولاد ضدزنگ 304

کویل فولاد ضد زنگ 304 یک کلاف فولادی از جنس فولاد ضد زنگ آستنیتی کم کربن حاوی مولیبدن است که ترکیب شیمیایی آن دارای حداقل 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل می باشد.

مقدمه

کویل استنلس استیل 304 یک کلاف فولادی از جنس فولاد ضد زنگ آستنیتی کم کربن حاوی مولیبدن است که ترکیب شیمیایی آن دارای حداقل 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل می باشد. این کویل های فولادی ضد زنگ به دلیل مقاومت در برابر خوردگی در بسیاری از محیط های حاوی خورنده های شیمیایی، علاوه بر داشتن خواص مکانیکی خوب استفاده می شود. مقاومت در برابر خوردگی ورق استیل 304 آن را برای تجهیزات آماده سازی و نگهداری مواد غذایی و ابزار جراحی ایده آل می کند. این آلیاژ در مقایسه با سایر گریدهای فولاد ضد زنگ، شکل پذیری و قابلیت جوش بالاتری دارد.

کویل های فولادی ضد زنگ 304 چیست؟

همانطور که گفته شد کویل فولادی ضد زنگ 304 نوعی فولاد زنگ نزن آستنیتی با حداقل 18 درصد کروم، 8 درصد نیکل و حداکثر 08/0 درصد کربن است. در بسیاری از محیط ها از جمله آب شیرین، آب دریا، فاضلاب، اسیدها و قلیایی ها مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد. می توان از آن برای پردازش مواد غذایی و تجهیزات جابجایی مانند مخازن و مبدل های حرارتی استفاده کرد. این کویل ها از ورق آنیل شده ساخته می شوند که به آن ها توانایی تبدیل شدن به هر تعداد محصول را می دهد. فولاد ضد زنگ 304 یک انتخاب عالی برای استفاده در محیط های خشن است که مقاومت در برابر خوردگی مورد نیاز است. این نوع فولاد مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و اکسیداسیون دارد و برای کاربردهای خارج از منزل مانند نرده یا میله بسیار مناسب است. همچنین مقاومت خوبی در برابر خوردگی حفره ای و شیاری دارد که آن را به گزینه ای قوی برای محیط های دریایی تبدیل می کند.
فولاد ضد زنگ 304 به دلیل مقاومت در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مختلف و دوام آن در زیر سطوح بالای حرارت اغلب در صنعت پزشکی استفاده می شود. این امر آن را برای استفاده در ابزار جراحی و سایر مواردی که با خون یا مایعات بدن انسان در تماس هستند، ایده آل می کند. همچنین می‌توان از آن در تجهیزات فرآوری مواد غذایی استفاده کرد، زیرا مانند برخی فلزات دیگر یون‌ها را وارد محصولات غذایی نمی‌کند.

 

کویل استیل 304

 

اکثر مردم نمی دانند که کویل های فولادی ضد زنگ 304 چگونه ساخته می شوند، در عوض، آنها همیشه تعداد زیادی کویل فولادی ضد زنگ را در کارخانه های فولادسازی یا میادین صنعتی می بینند، اما حقیقت این است که ساخت کویل های فولادی ضد زنگ 304 آسان نیست. اساساً مراحل زیادی برای تولید کویل فولاد ضد زنگ 304 وجود دارد که تولیدکنندگان این کویل ها از آن استفاده می کنند.
کویل فولادی ضد زنگ 304 همچنین برای قطعاتی که در معرض دماهای بالا یا محیط های خورنده تهاجمی هستند مانند کندانسورها، مبدل های حرارتی و قطعات کوره که مقاومت در برابر اکسیداسیون مورد نیاز است استفاده می شود.

در چه کاربردهایی می توان از کویل های فولادی ضد زنگ 304 استفاده کرد؟

کویل های فولادی ضد زنگ 304 را می توان در طیف گسترده ای از کاربردها استفاده کرد، از جمله:

1-    تولید و نگهداری مواد غذایی و آشامیدنی

صنایع غذایی از  کویل فولادی ضد زنگ 304 برای تولید تجهیزاتی مانند آبگرمکن، دیگ بخار و مخازن استفاده می کند.

2-    تجهیزات بهداشتی

بیمارستان ها از کویل فولادی ضد زنگ 304 برای ساخت انواع تجهیزات پزشکی از جمله میزهای جراحی، تختخواب و دستگاه جوجه کشی برای نوزادان استفاده می کنند.

3-    ماشین آلات صنعتی

سازندگان ماشین آلات صنعتی برای قطعاتی مانند شیرها و پمپ ها در محصولات خود به کویل فولاد ضد زنگ 304 متکی هستند.

4-    تجهیزات ساختمانی

پیمانکاران ساختمان از کویل فولادی ضد زنگ 304 برای ساخت مواد ضد آب استفاده می کنند که ساختمان ها را در برابر باران و برف در هنگام ساخت و ساز یا نوسازی محافظت می کند.

 

کویل استیل 304

 

ویژگی های کویل فولاد ضد زنگ 304

1-    کویل فولاد ضد زنگ 304 استحکام بالا، چقرمگی خوب و مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر خوردگی و هدایت حرارتی خوبی دارد.
2-    کویل فولاد ضد زنگ 304 دارای مقاومت در برابر دمای بالا (تا 870 درجه) است.
3-    کویل های فولادی ضد زنگ 304 دارای توانایی ضد اکسیداسیون خوبی است و می تواند در بسیاری از موارد استفاده شود.
4-    کویل فولاد ضد زنگ 304 به طور گسترده ای در انواع صنایع مانند مواد غذایی، صنایع شیمیایی و متالورژی و غیره استفاده می شود.
5-    قیمت کلاف ضد زنگ 304 نسبت به گریدهای دیگر گران نیست اما زمانی که تقاضا برای آن افزایش یابد قیمت آن به سرعت افزایش خواهد یافت.

جمع بندی

فولاد ضد زنگ 304 یک نوع فولاد ضد زنگ همه کاره است که عملکرد بهتری نسبت به سری 200 دارد. کارآیی این الیاژ در دمای بالا نیز بهتر است و می تواند در محدوده دمایی 1000 تا 1200 درجه سانتیگراد استفاده گردد. فولاد ضد زنگ 304 دارای مقاومت در برابر خوردگی عالی و مقاومت بهتر در برابر خوردگی بین دانه ای است. این نوع فولاد در محلول قلیایی و اکثر اسیدهای آلی و اسیدهای معدنی نیز مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی
.

رایج ترین سطوح پایانی استیل را بشناسید

۸ بازديد

رایج ترین سطوح پایانی استیل را بشناسید


 

مقدمه

برای تولید کویل فلزی، لازم است سطح آلیاژهای تولید شده تحت عملیات سطحی مناسب قرار گیرند. از طریق روش های مختلف پردازش نورد سرد و پردازش مجدد سطح پس از نورد، روکش سطح ورق استیل 304 می تواند در انواع مختلفی تولید شوند. پردازش سطح کویل های فولادی ضد زنگ دارای رده های NO.1، 2B، شماره 4، HL، شماره 6، شماره 8، BA، TR سخت، رول شده سبک 2H، پرداخت های براق و دیگر سطوح است. در این مقاله به بررسی انواع آماده سازی سطحی پرداخته شده است.

انواع آماده سازی سطحی کویل

شماره 1

سطح شماره 1 به سطحی اطلاق می شود که با عملیات حرارتی پس از نورد گرم نوار فولادی ضد زنگ به دست می آید. این فرآیند برای حذف مقیاس اکسید سیاه تولید شده در هنگام نورد گرم و عملیات حرارتی یا روش های مشابه است. سطح شماره 1 سفید نقره ای و مات است. به طور عمده در صنایع مقاوم در برابر حرارت و مقاوم در برابر خوردگی که نیازی به براق شدن سطح ندارند، مانند صنعت الکل، صنایع شیمیایی و ظروف بزرگ استفاده می شود.

2B

 سطح 2B با سطح 2D متفاوت است زیرا با یک غلتک صیقلی صاف می شود، بنابراین از سطح 2D روشن تر است. مقدار زبری سطح Ra اندازه گیری شده توسط دستگاه μm 0.5-0.1 است که رایج ترین نوع پردازش است. این نوع سطح نواری از جنس استنلس استیل همه کاره ترین نوع آماده سازی سطحی است و مناسب برای اهداف عمومی بوده که به طور گسترده در صنایع شیمیایی، کاغذ، نفت، پزشکی و سایر صنایع استفاده می شود و همچنین می تواند به عنوان دیوار نمای ساختمان استفاده شود.

 

سطوح پایانی استیل

 

TR Hard Finish

 فولاد ضد زنگ TR را فولاد سخت نیز می گویند. گریدهای فولادی نماینده آن 304 و 301 هستند، آنها برای محصولاتی که به استحکام و سختی بالایی نیاز دارند، مانند وسایل نقلیه راه آهن، تسمه نقاله، فنرها و واشرها استفاده می شوند. اصل این است که از ویژگی های سخت کاری فولاد زنگ نزن آستنیتی برای افزایش استحکام و سختی ورق فولادی با روش های سرد کاری مانند نورد استفاده شود. ماده سخت از چند درصد تا چند ده درصد از نورد ملایم برای جایگزینی صافی ملایم سطح پایه 2B استفاده می کند و پس از نورد هیچ بازپختی انجام نمی شود. 

Rerolled Bright 2H

 این نوع آماده سازی سطحی پس از فرآیند نورد انجام می گیرد. نوارهای فولادی ضد زنگ با بازپخت براق پردازش می شوند. نوار را می توان به سرعت توسط خط بازپخت مداوم خنک کرد. سرعت حرکت نوار فولادی ضد زنگ روی خط حدود 60 تا 80 متر در دقیقه است. 

شماره 4

 سطح شماره 4 یک سطح صیقلی ریز است که از سطح شماره 3 براق تر است. همچنین از صیقل دادن صفحه فولاد ضد زنگ نورد سرد فولادی ضد زنگ با سطح 2D یا 2B به دست می آید. سطح ورق فولادی با تسمه ساینده با دانه بندی 150-180 سطح ماشینکاری می شود. مقدار زبری سطح Ra اندازه گیری شده توسط دستگاه μm 0.2-1/5 است. سطح NO.4 به طور گسترده در تجهیزات رستوران و آشپزخانه، تجهیزات پزشکی، دکوراسیون معماری، ظروف و غیره استفاده می شود.

HL

 سطح HL معمولاً به پایان خط نیز معروف است. استاندارد JIS ژاپن تصریح می کند که از تسمه ساینده 150تا240 برای صیقل دادن توسط سطح ساینده پیوسته استفاده می شود. در استاندارد GB3280 چین، مقررات نسبتاً مبهم هستند. پوشش سطح HL بیشتر برای دکوراسیون ساختمان مانند آسانسور، پله برقی و نما استفاده می شود.

شماره 6

 سطح شماره 6 بر اساس سطح شماره 4 بوده و با برس Tampico یا مواد ساینده با اندازه ذرات W63 مشخص شده توسط استاندارد GB2477 پرداخت می شود. این سطح دارای درخشندگی فلزی خوب و عملکرد نرم است. در این نوع آلیاژ انعکاس ضعیف است و تصویر را منعکس نمی کند. با توجه به این خاصیت خوب برای ساخت دیوارهای پرده ساختمان و تزئینات حاشیه ساختمان بسیار مناسب است و به عنوان ظروف آشپزخانه نیز کاربرد فراوانی دارد.

 

سطوح پایانی ورق استیل

 

BA

سطحی است که با عملیات حرارتی روشن پس از نورد سرد به دست می آید. این پروسه شامل عملیات حرارتی سبک و بازپخت تحت یک اتمسفر محافظ است که تضمین می‌کند که سطح برای حفظ براقیّت سطح نورد سرد اکسید نمی‌شود و سپس از یک رول صاف‌کننده با دقت بالا برای تراز کردن نور برای بهبود روشنایی سطح استفاده می شود. این سطح نزدیک به یک روکش آینه ای است و مقدار زبری سطح Ra اندازه گیری شده توسط دستگاه  0.05-0.1μmاست. سطح BA کاربردهای گسترده ای دارد و می توان از آن به عنوان ظروف آشپزخانه، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو و تزئینات استفاده کرد.

شماره 8

 شماره 8 سطح آینه کاری شده با بالاترین انعکاس بدون دانه های ساینده است. صنعت پردازش عمیق فولاد ضد زنگ نیز صفحات 8K نامیده می شود. به طور کلی، مواد BA به عنوان مواد اولیه برای تکمیل آینه فقط از طریق سنگ زنی و پرداخت استفاده می شود. پس از تزیین آینه، سطح آن هنری است، بنابراین بیشتر در دکوراسیون ورودی ساختمان و دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

گردآورنده: سیدرحیم کیاحسینی
.

ورق استیل برشی 316

۶ بازديد

کویل برشی استنلس استیل 316


کویل فولاد ضد زنگ 316 برش خورده
 

هنگامی که کویل اصلی به عرض های باریک تر بریده شد، می توان از آن در بسیاری از صنایع و به روش های مختلف استفاده کرد. تفاوت اصلی در کاربرد بر اساس عیار یا نوع فولاد مورد استفاده است.

مقدمه

در بسیاری از صنایع تولید فلزات، فولاد ضد زنگ به عنوان صفحات بزرگ فلزی تولید می شود که بنا به نیاز بازار و استانداردهای مربوط به ضخامت های کمتر نورد می گردد. به این کویل های بزرگ و پهن، کویل اصلی یا Master Coils می گویند. سپس کویل های اصلی به عرض های باریک تر بر اساس مشخصات مشتری بریده می شوند تا به بهترین وجه با نیازهای تولید و فرآیند آنها مطابقت داشته باشد.

فرآیند برش کویل فولاد ضد زنگ 316

فرآیندهای برش کویل استنلس استیل 316 دارای سه مرحله است: 
1-    باز کردن کویل با هدف صاف کردن فلز
2-    تیغه ها (که چاقو نامیده می شود) برای برش
3-    یک گیره برای پیچیدن فلز به داخل یک کویل جدید. 
این سه فرآیند نیاز به تراز مناسب دارند تا اطمینان حاصل شود که نوارها با ابعاد و تلورانس مناسب بریده می شوند. این تجهیزات می توانند از تیغه های دایره ای مختلف برای قرار دادن سنج ها و انواع فولاد ضد زنگ برای برش استفاده کنند. از یک چاقوی بالا و یک چاقوی پایین استفاده می‌شود که می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد تا عرض‌های متفاوتی برای نوارهای جدید بدست آید. هدف از برش کویل حفظ طول کویل اصلی و کاهش عرض به اندازه مورد نیاز برای یک کاربرد خاص است.

کویل برشی 316

نکات مهم در برش فولاد ضد زنگ 316

مواد و ترکیبات مختلفی وجود دارند که می توانند فولاد ضد زنگ 316 را از عرض 187/0 تا 51 اینچ برش دهند. قطعات بریده شده را گاهی اوقات کویل نواری، کلاف شکاف، رول، نوار نورد، نوار شکاف، رشته یا به طور کل نوار می نامند. قطعات باید به طور دقیق با لبه های یکنواخت با حداقل سوراخ بریده شوند، که نیاز به حفظ چاقوهای تیز دارد. تیغه‌های کند ابزار برش باعث ایجاد لبه‌های فرورفته، موج، خمیدگی و موارد دیگری را بر روی ورق می گردد که ممکن است برای نیازهای مشتری مفید نباشد. به عنوان مثال ورقهای گرید #3 به دلیل داشتن لبه شکاف مناسب، به عنوان ورق برتر در بازار شناخته شده است.

کاربرد کویل برش خورده فولاد ضد زنگ 316

هنگامی که کویل اصلی به عرض های باریک تر بریده شد، می توان از آن در بسیاری از صنایع و به روش های مختلف استفاده کرد. تفاوت اصلی در کاربرد بر اساس عیار یا نوع فولاد مورد استفاده است. برخی از کاربردهای رایج سیم پیچ فولادی ضد زنگ ساخت ابزار جراحی، فنرها، سیستم های حرارتی، مبدل ها، کارد و چنگال است. صنعت خودرو یکی از صنایعی است که به سرعت در حال رشد است، به ویژه برای قطعات تزئینی و سیستم اگزوز و به این ورق ها نیاز مبرم دارد. شما همچنین می توانید کویل صیقلی را پیدا کنید که به طور گسترده در ساخت و ساز برای همه چیز از نرده ها گرفته تا کارهای تزئینی استفاده می شود. صنایع دیگری که از کویل برش خورده فولادی ضد زنگ 316 استفاده می کنند شامل موارد ذیل است:
-    هوافضا
-    خودرو
-    ساخت و ساز
-    محصولات مصرفی
-    الکترونیک
-    پزشکی
-    پانل و درب کامیون و تریلر
-    صنعت نفت و گاز

آلیاژهای موجود در انواع کویل فولاد ضدزنگ

فولادها توسط انجمن مهندسین مواد، که استانداردها را تعیین می کند، به درجه های مختلف تقسیم می شوند. همچنین درجه فولاد ضد زنگ بر اساس آلیاژ به انواع مختلفی تقسیم می گردد. خواص مقاوم در برابر خوردگی فولاد ضد زنگ معمولاً از افزودن کروم ناشی می شود، اما امروزه بسیاری از ترکیبات آلیاژی در فولاد ضد زنگ مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال با افزایش مقادیر کروم یا افزودن نیکل یا مولیبدن مقاومت بیشتری را می توان به دست آورد. فولاد ضد زنگ به خانواده هایی تقسیم می شود که به شما ایده ای فوری از آنچه در آلیاژ و نسبت ها وجود دارد می دهد. چهار خانواده متمایز عبارتند از:
-    فولاد زنگ نزن آستنیتی که حاوی کروم (16تا 26%)، نیکل (6 تا 12%) و آهن است. آلیاژهای سری 300 آستنیتی هستند.
-    فولاد ضد زنگ فریتی که حاوی کروم (معمولاً 12.5٪ یا 17٪) و آهن بوده و غیر قابل سخت شدن با عملیات حرارتی است. فولادهای گرید 430، 434، 439، 444 آلیاژهای فریتی رایج هستند.
-    فولاد ضد زنگ دوبلکس حاوی کروم (18تا 26%) نیکل (4 تا 7%)، مولیبدن (0تا 4%)، مس و آهن است. فولاد گرید 2205 و 2304 آلیاژهای دوبلکس رایج هستند.
-    فولاد ضد زنگ مارتنزیتی حاوی کربن (2/0تا1.0%)، کروم (5/10 تا 18%) و آهن است. گریدهای 410 و 420 آلیاژهای مارتنزیتی رایج هستند.

کویل برشی استیل
 

بیش از 150 نوع فولاد ضد زنگ لیست شده توسط SAE وجود دارد که هر کدام دارای یک کد سه رقمی هستند که ترکیب خاص آلیاژ را به شما می گوید. به عنوان مثال، سری 200 یک آلیاژ آستنیتی کروم نیکل منگنز است که به عنوان یک فولاد همه منظوره عمل می کند. انواع متداول تر را می توان در آلیاژهای فولاد ضد زنگ سری 300 و 400 یافت. فولاد ضد زنگ نوع 304 رایج ترین گرید آستنیتی است که به عنوان فولاد ضد زنگ کلاسیک شناخته می شود و به طور گسترده در صنایع خودروسازی، شیمیایی، غذایی، نفت و گاز و پزشکی استفاده می شود. نوع 316 دومین مورد رایج است که معمولاً برای مقاومت در برابر خوردگی بهتر و استحکام بیشتر در دماهای بالاتر به لطف افزودن مولیبدن، بیش از 304 انتخاب می شود.
افزودن حرف "L" به شماره سری آلیاژی با مقدار کربن کمتری را نشان می دهد. به عنوان مثال، فولاد ضد زنگ گرید 316L یک درجه کربن فوق العاده کم است که اغلب در ساعت ها، مبدل های حرارتی و آشپزخانه های رستوران استفاده می شود. کربن کمتر باعث می گردد در صورت نیاز به جوشکاری انتخاب بهتری باشد.
سری 400 شامل هر دو آلیاژ فریتی و مارتنزیتی است. فریت برای مقاومت در برابر خوردگی بهتر شناخته شده است در حالی که مارتنزیتی چقرمگی بیشتری دارد. مارتنزیتی را می توان عملیات حرارتی کرد و فریتی را نمی توان تحت عملیات حرارتی قرار داد.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی
.

برش لیزر

۷ بازديد

آیا برش لیزر مقرون به صرفه است؟


برش لیزر


در گذشته نیز روش‌های برش تنوع زیادی داشتند و هرکدام می‌توانستند مزایا یا معایبی را از خود نشان دهند. در حال حاضر برش لیزر تبدیل به یکی از رایج‌ترین جایگزین‌ها برای بسیاری از روش‌های قدیمی شده است.
مزایای برش لیزر باعث شده‌اند توجه صنایع گوناگونی نسبت به استفاده از این روش جلب شود. در این روش پرتوهای پرقدرت لیزر فلزات را بصورت نقطه‌ای ذوب کرده و گازهای مختلف با فشار فلز مذاب را از محل برش دور کرده و به این ترتیب با مدرن‌ترین دستگاه‌ها برش با کیفیت عالی انجام می‌شود.

در سال‌های اخیر فناوری برش‌ لیزری پیشرفت‌های بسیاری کرده است. به‌عنوان‌مثال تمامی دستگاه‌های برش لیزر از فناوری CNC برای کنترل میسر برش فولاد استفاده می‌کنند.
جزئیات با کمک این فناوری به‌صورت کامل در نرم‌افزارهای CAD طراحی شده و در نهایت با اجرای آن توسط لیزر می‌توانید شاهد برشی ظریف‌ و با کیفیت باشید. در ادامه به‌صورت کامل‌تر شما را با مزایای این فناوری آشنا خواهیم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

برش لیزری چه مزایایی دارد؟


شاید از خود بپرسید که مزایای برش لیزر چیست؟ از برش لیزری می‌توانیم به‌عنوان یک فناوری همه‌کاره یاد کنیم. در واقع فرآیندی که در این دستگاه‌ها اتفاق می‌افتد، قابلیت‌های ویژه‌ای ایجاد می‌کند.
اگر موادی دارید که برش آن‌ها سخت است، شاید برش لیزری مناسب‌ترین کاندید برای استفاده خواهد بود. برش لیزری می‌تواند مزایای گوناگونی به همراه داشته باشد.

از جمله مزایای آن‌ها می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:


1-دقت بالا

اولین مورد از مزایای برش لیزر دقت بالای این روش است. شما می‌توانید دقت +/- 0.1 میلی‌متر را از این دستگاه‌ها شاهد باشید. در این شرایط نیازی به تغییر تنظیمات وجود ندارد.
این دستگاه‌ها می‌توانند اشکالی پیچیده را برش داده و در سریع‌ترین زمان ممکن به شما تحویل دهند؛ بدون اینکه از ظرافت کار کاسته شود.


برش لیزر


2-مصرف برق کمتر

مزیت دیگری که برش لیزری دارد، برق مصرفی کمتر است. برش‌های مکانیکی در بین روش‌های سنتی جای می‌گیرند؛ به همین دلیل فرایند انجام کار با سرعت بسیار پایینی انجام می‌شود؛
این در حالی است که برش لیزری دارای سرعت بسیار بالایی است و در نهایت مصرف برق نیز در کمترین میزان خود خواهد بود.


3-ضایعات کمتر

در برش لیزری پردازش با سرعت بالاتری انجام می‌گیرد؛ در نتیجه ناحیه تحت تاثیر حرارت ایجادشده کمترین میزان حرارت را به اطراف انتقال می‌دهد و باعث اعوجاج قطعات نمی‌شود.
همچنین به دلیل امکان بهینه‌سازی در چیدمان برش، ضایعات تولیدی توسط دستگاه به کمترین میزان خود می‌رسد. به‌طورکلی این روش می‌تواند انواع اشکال پیچیده هندسی را برش دهد؛ ازاین‌رو می‌توان متنوع‌ترین طرح‌ها را اجرا کرد.
لازم به ذکر است کیفیت قطعات برش خورده در این دستگاه‌ها ثابت خواهد بود. همچنین کیفیت قطعات با کمک فناوری CNC قابل تکرار است.

4-آسیب کمتر

از دیگر مزایای برش لیزر می‌توانیم به آسیب کمتر اشاره کنیم. خطر ایجاد آسیب و خط وخش به کمترین حد خود می‌رسد. همچنین ازآنجایی‌که تماس فیزیکی صورت نمی‌گیرد، در نهایت خراشی نیز در قطعات ایجاد نخواهد شد.
همچنین ازآنجایی‌که کارها در بالاترین سطح از کیفیت هستند، کمترین نیاز به تمیز کردن و پاک‌سازی آن‌ها می‌باشد.

5-قابل‌استفاده برای انواع فلزها

دیگر مزیتی که این روش برش دارد این است که می‌توان آن را برای برش انواع فلزات استفاده کرد. این فلزات شامل مواردی همچون ورق سیاه، گالوانیزه، انواع فولاد، ورق استنلس استیل، تیتانیوم، برنج، مس، نیکل، تنگستن، آلومینیوم و… می‌شوند.

برش لیزر


کاربردهای برش لیزری


در کنار مزایای برش لیزر موضوع مهم دیگری که باید با شما به اشتراک بگذاریم، در ارتباط با کاربردها است. لیزرها این قابلیت را دارند تا بخش مهمی از کار را بصورت اتوماتیک اجرا کنند.
فرایندهای با اتوماسیون بالا در صنایعی همچون خودروسازی، الکترونیک، انرژی، تجهیزات سنگین، تولید تجهیزات پزشکی و ابزار دقیق کیفیت، یکنواختی در تولید و قابلیت اطمینان را افزایش می‌دهد. خطاهای انسانی در پروژه‌ها با کمک برش لیزری کاهش پیدا می‌کند و در نهایت باعث افزایش بهره‌وری خواهد شد. 

صنعت خودروسازی

با پیشرفت وسایل نقلیه، قطعات موجود نیز باید ظرافت بیشتری بریده شوند. زمانی که از برش‌های لیزری برای این امر استفاده می‌شود، علاوه بر کیفیت بالا، قطعات و مواد کمتری نیز هدر می‌روند.
صنعت خودرو نیاز زیادی به برش دقیق قطعات با اشکال پیچیده 3 بعدی و اندازه‌های مختلف دارد. برش لیزری این قابلیت را دارد تا قطعات و فرم‌های پیچیده را برش دهد و در نهایت قطعاتی مثل بدنه خودرو، قطعات الکترونیکی و تزئینات داخلی تولید شود.
برای برش قطعات پیچیده و بخصوص برای نمونه سازی قطعات بدنه فلزی ایده‌آل‌ترین گزینه همین دستگاه‌ها هستند.


بهینه سازی مصرف انرژی


ازآنجایی‌که در کاربری ساختمان و نحوه تجهیز آن امروزه نیازهای جدیدی مطرح است، تقاضا برای راه‌حل‌های سفارشی نیز افزایش یافته‌اند. کاربران قصد دارند ساختمان‌های خود را منحصربه‌فرد و متمایز از بقیه کنند.
در فناوری‌های مرتبط با تهویه مطبوع نیز نیاز به برش‌های دقیق و پیچیده در قطعات و پوشش‌ها است. در این راستا ورق‌های فلزی با دقت بالایی برش می‌خورند تا بتوانند در پنل‌های نما، محفظه‌ها، دریچه‌ها و کانال‌کشی مورد استفاده قرار بگیرند.

برش لیزر


تجهیزات سنگین


مزایای برش لیزر و قابلیت‌های این روش به‌گونه‌ای است که برای برش تجهیزات و قطعات سنگین نیز از مطلوب است. برای اینکه قطعات بزرگ یا کوچک پردازش شده و برش بخورند، استفاده از این فناوری می‌تواند بسیار کارآمد باشد.
در واقع کارایی با کمک این برش‌ها افزایش پیدا می‌کند. در این راستا برش لیزری می‌تواند یک راه مقرون‌به‌صرفه برای ساخت قالب‌های گران قیمت باشد. برش لیزری یک انتخاب ایده آل برای طیف گسترده‌ای از نیازهای صنعت کشاورزی، ساختمانی و تجهیزات سنگین است.
قاب‌های سازه‌ای، لوله‌های اگزوز، پایه‌ها، ستون‌ها و براکت‌ها در ماشین آلات کشاورزی و ساختمانی از ورق فلز ساخته شده‌اند که با برش لیزر برش می‌خورند.

در کل می‌توانیم این‌طور بیان کنیم برش لیزری یک انتخاب ایده‌آل برای طیف گسترده‌ای از نیازهای صنعت کشاورزی، ساختمانی و تجهیزات سنگین است؛ زیرا برای ساخت تمامی این موارد به حضور فولاد و انواع فلزات نیاز است که فناوری برش لیزری می‌تواند به‌خوبی تأمین‌کننده قطعات برش خورده باشد.


ساخت دستگاه‌های پزشکی


فولاد ضدزنگ می‌تواند برای ساخت انواع دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد. چاقوی جراحی، قیچی، دریچه‌های مصنوعی، گیره‌های عروقی، گیره‌های استخوانی، شفت‌های انعطاف‌پذیر و… از جمله اقلام پزشکی هستند که باید با کمک برش لیزری با دقت بالایی برش داده شوند.


قالب‌سازی


توانایی لیزر در برش فلز با ضخامت‌های مختلف، آن را برای برش قالب‌های بسیار دقیق که در پرس قطعات فلزی به‌کار می‌روند ایده‌آل می‌سازد. برش لیزری باعث می‌شود که تکثیر قالب یک عملیات سریع و دقیق شود.
برش لیزری می‌تواند در ساخت قالب‌های تزریق با همان دقتی که بیان شد استفاده شود. برش لیزری ساخت قالب را ساده می‌کند و تولید مجدد قالب را با زمان بسیار کمتر و هزینه کم‌تری قابل انجام می‌کند.


برش لیزر
.